Prof. em. Dr. Rudolf Freiburg
Research Summary and Profile
Research Interests
- Eighteenth-century literature (with emphasis on Jonathan Swift, Alexander Pope, Henry Fielding, Samuel Johnson)
- English satire
- The English novel: Modernism, Postmodernism
- Contemporary literature
- Literary theory
Functions
- Emeritus Lehrstuhlinhaber/Chair of English Studies (1995-2022)
- FAU senator (2004-2007)
- Dean of the Philosophische Fakultät (2002-2004)
- Executive Board Department of English and American Studies, FAU
- Board and Spokesman Department of English and American Studies, FAU
- Board Philosophische Fakultät und Fachbereich Theologie, FAU
- Board and Spokesman (2006-2015) of the ‘Interdisciplinary Centre on Contemporary Literature and Culture’ (IZ)
- Board of the PhD Program “Literature and Culture”, FAU
- Member of the Expert Council ‘Kulturpreis Herzogenaurach’ (since 2001)
- Organisation and Coordination of Erlanger Universitätstage Amberg und Ansbach (from 2014-2021)
1. Books
-
-
- Hg. Gedächtnis: Fünf Vorträge. Erlanger Universitätstage Amberg/Ansbach 2021. Erlangen: FAU University Press, 2022.
- Hg. Grenzen: Fünf Vorträge. Erlanger Universitätstage Amberg/Ansbach 2020. Erlangen: FAU University Press, 2021.
- (with Gerd Bayer) eds. The Ethics of Survival in Contemporary Literature and Culture. London: Palgrave/Macmillan, 2021.
- Hg. Werte: Fünf Vorträge. Erlanger Universitätstage 2019. Erlangen: FAU University Press, 2020.
- Hg. Täuschungen: Fünf Vorträge. Erlanger Universitätstage 2018. Erlangen: FAU University Press, 2019.
- Hg. Sprachwelten: Vier Vorträge. Erlanger Universitätstage 2017. Erlangen: FAU University Press, 2018.
- Hg. D@tenflut: Fünf Vorträge. Erlanger Universitätstage 2016. Erlangen: FAU University Press, 2017.
- (zusammen mit Christine Lubkoll und Harald Neumeyer) Hg. Zwischen Literatur und Naturwissenschaft: Debatten – Probleme – Visionen 1680-1820. Literatur- und Naturwissenschaften Bd. 5. Schriftenreihe des Erlanger Zentrums für Literatur- und Naturwissenschaften (ELINAS). Berlin: de Gruyter, 2017.
- Hg. Unendlichkeit: Fünf Vorträge. Erlanger Universitätstage 2015. Erlangen: FAU University Press, 2016.
- Hg. Träume: Vier Vorträge. Erlanger Universitätstage 2014. Erlangen: FAU University Press, 2015.
- (zusammen mit Dirk Kretzschmar) Hg. Alter(n) in Literatur und Kultur der Gegenwart. Focus: Gegenwart Bd. 2. Schriftenreihe des Interdisziplinären Zentrums Literatur und Kultur der Gegenwart der FAU Erlangen-Nürnberg. Würzburg: Königshausen & Neumann, 2012.
- (zusammen mit Gerd Bayer) Hg. Literatur und Holocaust. Würzburg: Königshausen & Neumann, 2009.
- (zusammen mit Arno Löffler, Dieter Petzold und Eberhard Späth) Einführung in das Studium der englischen Literatur. 7. Auflage. Tübingen und Basel: Francke, 2006.
- (with Susanne Gruss) eds. “But Vindicate the Ways of God to Man”: Literature and Theodicy. With the assistance of Simone Broders and Katharina Lempe. Tübingen: Stauffenburg Verlag, 2004.
- (zusammen mit Markus May und Roland Spiller) Hg. Kultbücher. Würzburg: Königshausen & Neumann, 2004.
- (zusammen mit Arno Löffler, Dieter Petzold und Eberhard Späth) Einführung in das Studium der englischen Literatur. 6. Auflage. Tübingen und Basel: Francke, 2001.
- (with Jan Schnitker) eds. “Do you consider yourself a postmodern author?”: Interviews with Contemporary English Writers. Münster: LIT, 1999.
- (with Arno Löffler and Wolfgang Zach) eds. Swift: The Enigmatic Dean: Essays in Honour of Hermann Josef Real. With the assistance of Jan Schnitker. Tübingen: Stauffenburg Verlag, 1998.
- (seit 1995) Projektleitung und beratende Mitherausgeberschaft Anthony Ashley Cooper, Third Earl of Shaftesbury. Standard Edition: Sämtliche Werke ausgewählte Briefe und nachgelassene Schriften. Stuttgart-Bad Canstatt: Frommann-Holzboog.
- “‘Short Flights Frequently Repeated’: Studien zur Essayistik Samuel Johnsons.” (1992) [Habilitationsschrift; wird zur Zeit für den Druck gekürzt und überarbeitet].
- (Mitarbeit an) Heinz-Joachim Müllenbrock und Theodor Wolpers. Englische Literatur in der Göttinger Universitätsbibliothek des 18. Jahrhunderts. Unter Mitwirkung von Reimar Eck, Rudolf Freiburg und Thomas Habel (Arbeiten aus der Niedersächsischen Staats- und Universitätsbibliothek Göttingen, Bd. 14b). Göttingen: Vandenhoeck & Ruprecht, 1988.
- Autoren und Leser. Studien zur Intentionalität literarischer Texte. Frankfurt a.M.: Lang, 1985.
-
2. Journal Articles and Book Contributions
-
-
- “‘The Triumph of Humanism – or it’s Angel of Death’: Approaching a Concept of Posthuman Ethics in Ian McEwan’s Machines Like Me“. Handbook of Literary Ethics. Eds. Martin Middeke et. al. (working title/forthcoming 2023).
- “‘Er hat mehr vergessen, als Du je wissen wirst’: Eine essayistische Einführung in die Gedächtnisforschung”. Gedächtnis: Fünf Vorträge. Erlanger Universitätstage Amberg/Ansbach 2021. Hg. Rudolf Freiburg. Erlangen: FAU University Press, 2022, 7-67.
- “Vorwort”. Gedächtnis: Fünf Vorträge. Erlanger Universitätstage Amberg/Ansbach 2021. Hg. Rudolf Freiburg. Erlangen: FAU University Press, 2022, 3-5.
- “Einleitung – Definiere den Terminus ‘Grenze’!: Eine essayistische Reflexion über die paradoxe Natur der ‘Limologie'”. Grenzen: Fünf Vorträge. Erlanger Universitätstage Amberg/Ansbach 2020. Hg. Rudolf Freiburg. Erlangen: FAU University Press, 2021, 7-57.
- “Vorwort”. Grenzen: Fünf Vorträge. Erlanger Universitätstage Amberg/Ansbach 2020. Hg. Rudolf Freiburg. Erlangen: FAU University Press, 2021, 3-5.
- “‘Let’s hear you apply Heisenberg to ethics’: The Problematic Interferences between Science and Literature in Ian McEwan’s Solar.” Papers of the Erlangen Conference ‘Narrative, Cognition & Science lab (2016)’ (Working Title). Ed. Mike Sinding. Forthcoming 2021.
- (with Gerd Bayer) “Survival: An Introductory Essay”. The Ethics of Survival in Contemporary Literature and Culture. Eds. Rudolf Freiburg and Gerd Bayer. London: Palgrave/Macmillan, 2021, 1-45.
- “‘That was what all men became: techniques for survival’: The Paradoxical Notion of Survival in Julian Barnes’s The Noise of Time (2016).” The Ethics of Survival in Contemporary Literature and Culture. Eds. Rudolf Freiburg and Gerd Bayer. London: Palgrave/Macmillan, 2021, 133-165.
- “Einleitung – Vom absoluten Wert bis zum ‘Liebhaberwert’: Essayistische Überlegungen zum Wertediskurs.” Werte: Fünf Vorträge. Erlanger Universitätstage 2019. Hg. Rudolf Freiburg. Erlangen: FAU University Press, 2020, 5-51.
- “Vorwort.” Werte: Fünf Vorträge. Erlanger Universitätstage 2019. Hg. Rudolf Freiburg. Erlangen: FAU University Press, 2020, 3-4.
- “Einleitung – Täuschungen: Essayistische Überlegungen zum ‘doppelten Boden’ der Wirklichkeit.” Täuschungen: Fünf Vorträge. Erlanger Universitätstage 2018. Hg. Rudolf Freiburg. Erlangen: FAU University Press, 2019, 5-48.
- “Vorwort.” Täuschungen: Fünf Vorträge. Erlanger Universitätstage 2018. Hg. Rudolf Freiburg. Erlangen: FAU University Press, 2019, 3-4.
- “‘These you distil in balneo Mariæ’: Swift’s Use of Alchemy in A Tale of a Tub.” Reading Swift: Papers from the Seventh Münster Symposium on Jonathan Swift. Eds. Kirsten Juhas and Hermann J. Real. München: Wilhelm Fink, 2019. 163-92.
- “Vorwort.” Sprachwelten: Vier Vorträge. Erlanger Universitätstage 2017. Hg. Rudolf Freiburg. Erlangen: FAU University Press, 2018. 3-4.
- “Einleitung: Sprachwelten – Eine Rundreise auf vermeintlich vertrautem Terrain.” Sprachwelten: Vier Vorträge. Erlanger Universitätstage 2017. Hg. Rudolf Freiburg. Erlangen: FAU University Press, 2018. 5-50.
- “Einleitung: D@tenflut: Eine essayistische Einschätzung der digitalen Revolution.” D@tenflut: Fünf Vorträge. Erlanger Universitätstage 2016. Hg. Rudolf Freiburg. Erlangen: FAU University Press, 2017. 5-38.
- “Vorwort.” D@tenflut: Fünf Vorträge. Erlanger Universitätstage 2016. Hg. Rudolf Freiburg. Erlangen: FAU University Press, 2017. 3-4.
- (zusammen mit Christine Lubkoll und Harald Neumeyer) “Vorwort.” Zwischen Literatur und Naturwissenschaft: Debatten – Probleme – Visionen 1680-1820. Hg. Rudolf Freiburg, Christine Lubkoll und Harald Neumeyer. Literatur- und Naturwissenschaften Bd. 5. Schriftenreihe des Erlanger Zentrums für Literatur- und Naturwissenschaften (ELINAS). Berlin: de Gruyter, 2017. 5.
- (zusammen mit Christine Lubkoll und Harald Neumeyer) “Einleitung.” Zwischen Literatur und Naturwissenschaft: Debatten – Probleme – Visionen 1680-1820. Hg. Rudolf Freiburg, Christine Lubkoll und Harald Neumeyer. Literatur- und Naturwissenschaften Bd. 5. Schriftenreihe des Erlanger Zentrums für Literatur- und Naturwissenschaften (ELINAS). Berlin: de Gruyter, 2017. ix-xvi.
- “‘Our never failing guide, the Watch’: Der ‘Längengrad’ in der englischen Literatur und Kultur der achtzehnten Jahrhunderts.“ Zwischen Literatur und Naturwissenschaft: Debatten – Probleme – Visionen 1680-1820. Hg. Rudolf Freiburg, Christine Lubkoll und Harald Neumeyer. Literatur- und Naturwissenschaften Bd. 5. Schriftenreihe des Erlanger Zentrums für Literatur- und Naturwissenschaften (ELINAS). Berlin: de Gruyter, 2017. 33-62.
- “‘Fighting Trauma’: Silencing the Past in Alan Scott Haft’s Harry Haft: Survivor of Auschwitz, Challenger of Rocky Marciano.” Traumatic Memory and the Ethical, Political and Transhistorical Functions of Literature. Eds. Susana Onega, Constanza del Río and Maite Escudero-Alías. London: Palgrave, 2017. 137-51.
- “Einleitung. Unendlichkeit: Versuch einer asymptotischen Annäherung.” Unendlichkeit: Fünf Vorträge. Erlanger Universitätstage 2015. Hg. Rudolf Freiburg. Erlangen: FAU University Press, 2016. 5-33.
- “Vorwort.” Unendlichkeit: Fünf Vorträge. Erlanger Universitätstage 2015. Hg. Rudolf Freiburg. Erlangen: FAU University Press, 2016. 3-4.
- “‘The Multiplicity of Agreeable Consciousness’: Samuel Johnson’s Sceptical Philosophy of Terrestrial Happiness.” English Literature 2.1 (2015): 43-68.
- “Einleitung: Zwischen Intimität und Fremdheit: Die Paradoxie der Träume.” Träume: Vier Vorträge. Erlanger Universitätstage 2014. Hg. Rudolf Freiburg. Erlangen: FAU University Press, 2015. 5-15.
- “Vorwort.” Träume: Vier Vorträge. Erlanger Universitätstage 2014. Hg. Rudolf Freiburg. Erlangen: FAU University Press, 2015. 3-4.
- “‘This Vicissitude of Motion and Rest, which we call Life’: The Philosophy of Change in The Spectator.“ Cercles 34 (2015): 61-80.
- “‘I do remember terrible dark things, and loss, and noise’: Trauma and its Narrative Representation in Sebastian Barry’s The Secret Scripture.” Contemporary Trauma Narratives: Liminality and the Ethics of Form. Eds. Susana Onega and Jean-Michel Ganteau. London and New York: Routledge, 2014. 70-86.
- “‘But the Root is in the Earth’: Swift’s Satire on Enthusiasm in A Discourse Concerning the Mechanical Operation of the Spirit (1704).” ‘The First Wit of the Age’: Essays on Swift and his Contemporaries in Honour of Herman J. Real. Eds. Mascha Hansen, Kirsten Juhas, and Patrick Müller. Frankfurt a.M.: Lang, 2013. 167-89.
- “‘Old age isn’t a battle, old age is a massacre’: Altern als Trauma bei Philip Roth.” Alter(n) in Literatur und Kultur der Gegenwart. Hg. Rudolf Freiburg und Dirk Kretzschmar. Focus: Gegenwart Bd. 2. Schriftenreihe des Interdisziplinären Zentrums Literatur und Kultur der Gegenwart der FAU Erlangen-Nürnberg. Würzburg: Königshausen & Neumann, 2012. 185-215.
- (zusammen mit Dirk Kretzschmar) “Vorwort.” Alter(n) in Literatur und Kultur der Gegenwart. Hg. Rudolf Freiburg und Dirk Kretzschmar. Focus: Gegenwart Bd. 2. Schriftenreihe des Interdisziplinären Zentrums Literatur und Kultur der Gegenwart der FAU Erlangen-Nürnberg. Würzburg: Königshausen & Neumann, 2012. v-vi.
- (zusammen mit Dirk Kretzschmar) “Einleitung: Grauwerte.” Alter(n) in Literatur und Kultur der Gegenwart. Hg. Rudolf Freiburg und Dirk Kretzschmar. Focus: Gegenwart Bd. 2. Schriftenreihe des Interdisziplinären Zentrums Literatur und Kultur der Gegenwart der FAU Erlangen-Nürnberg. Würzburg: Königshausen & Neumann, 2012. 1-29.
- “Kult als Überwindung der ‘partikularen Subjektivität’: Zur historischen Dimension eines Gegenwartsphänomens.” Kult und Mythos. Schau ins Blau: Eine Zeitschrift für Literatur, Kunst und Wissenschaft 4 (2012). http://www.schauinsblau.de.
- “‘Herodian Love’: Sex and Desire in Richardson’s Clarissa.” Anglia 129.3 (2011): 398-425.
- “Trauma as Normalcy: Pain in Philip Roth’s The Human Stain.” Other People’s Pain: Narratives of Trauma and the Question of Ethics. Eds. Martin Modlinger and Philipp Sonntag. Oxford: Lang, 2011. 169-200.
- “‘Hot little biological engines with bipedal skills’: Die ‘Ethik der Enzyme und Aminosäuren’ in Ian McEwans Saturday.” ‘Ethical Turn’? Geisteswissenschaften in neuer Verantwortung. Hg. Christine Lubkoll und Oda Wischmeyer. Ethik-Text-Kultur, Bd. 2. München und Paderborn: Fink, 2009. 157-80.
- “‘Moments that murdered my God and my Soul’: Der Theodizee-Diskurs im Spiegel ausgewählter Holocaust-Literatur.” Literatur und Holocaust. Hg. Gerd Bayer und Rudolf Freiburg. Würzburg: Königshausen & Neumann, 2009. 111-39.
- (zusammen mit Gerd Bayer) “Einleitung.” Literatur und Holocaust. Hg. Gerd Bayer und Rudolf Freiburg. Würzburg: Königshausen & Neumann, 2009. 1-38.
- (zusammen mit Gerd Bayer) “Vorwort.” Literatur und Holocaust. Hg. Gerd Bayer und Rudolf Freiburg. Würzburg: Königshausen & Neumann, 2009. v-vi.
- “‘Novels Come out of Life, Not out of Theories’: An Interview with Julian Barnes.” Conversations with Julian Barnes. Eds. Vanessa Guignery and Ryan Roberts. Jackson: University Press of Mississippi, 2009. 31-52.
- “‘The slow progress of human reason’: Samuel Johnsons Einstellung zur Todesstrafe.” Gegen Folter und Todesstrafe: Aufklärerischer Diskurs und europäische Literatur vom 18. Jahrhundert bis zur Gegenwart. Hg. Helmut C. Jacobs. Frankfurt a.M.: Lang, 2007. 23-54.
- “Postmodernes Erzählen.” Einführung in das Studium der englischen Literatur. Hg. Arno Löffler, Rudolf Freiburg, Dieter Petzold, Eberhard Späth. 7. Auflage. Tübingen und Basel: Francke, 2006. 95-124.
- “Essayistik.” Einführung in das Studium der englischen Literatur. Hg. Arno Löffler, Rudolf Freiburg, Dieter Petzold, Eberhard Späth. 7. Auflage. Tübingen und Basel: Francke, 2006. 148-72.
- “Die postmoderne Kurzgeschichte.” Geschichte der englischen Kurzgeschichte. Hg. Arno Löffler und Eberhard Späth. Tübingen und Basel: Francke, 2005. 331-57.
- “The Pleasures of Pain?: Soame Jenyns versus Samuel Johnson.” “But Vindicate the Ways of God to Man”: Literature and Theodicy. Eds. Rudolf Freiburg and Susanne Gruss. With the assistance of Simone Broders and Katharina Lempe. Tübingen: Stauffenburg Verlag, 2004. 225-43.
- (with Susanne Gruss) “Introduction: Literature and Theodicy, Literature as Theodicy.” “But Vindicate the Ways of God to Man”: Literature and Theodicy. Eds. Rudolf Freiburg and Susanne Gruss. With the assistance of Simone Broders and Katharina Lempe. Tübingen: Stauffenburg Verlag, 2004. 13-47.
- “Preface.” “But Vindicate the Ways of God to Man”: Literature and Theodicy. Eds. Rudolf Freiburg and Susanne Gruss. With the assistance of Simone Broders and Katharina Lempe. Tübingen: Stauffenburg Verlag, 2004. 9-12.
- “‘I chose not to choose life’: Verweigerungshaltung als Kult in Irvine Welshs Roman Trainspotting.” Kultbücher. Hg. Rudolf Freiburg, Markus May und Roland Spiller. Würzburg: Königshausen & Neumann, 2004. 127-46.
- (zusammen mit Markus May und Roland Spiller) “Einleitung.” Kultbücher. Hg. Rudolf Freiburg, Markus May und Roland Spiller. Würzburg: Königshausen & Neumann, 2004. vii-xvi.
- “‘Buffaloes, Indians, Elks and the like’: Oscar Wildes ‘Amerika-Mission’.” Cultural Encounters in the New World: Literatur- und kulturwissenschaftliche Beiträge zu kulturellen Begegnungen in der Neuen Welt. Festschrift für Helmbrecht Breinig. Eds. Harald Zapf und Klaus Lösch. Tübingen: Narr, 2003. 81-100.
- “‘A Razor Whetted with Oil’: Thoughts on Swift’s Thoughts on Various Subjects.” Reading Swift: Papers from The Fourth Münster Symposium on Jonathan Swift. Eds. Hermann J. Real and Helgard Stöver-Leidig. München: Fink, 2002. 249-62.
- “‘Ach Schwift’: Imitation of, and Flight from, Jonathan Swift in Jean Paul Richter’s Writing on the Dean.” The Reception and Reputation of Jonathan Swift in Germany: Essays and Investigations. Hg. Hermann Josef Real, with Melanie Just, Neil Key and Helga Schulz. Bethesda: Maunsel, 2002. 263-305.
- “Postmodernes Erzählen.” Einführung in das Studium der englischen Literatur. Hg. Arno Löffler, Rudolf Freiburg, Dieter Petzold, Eberhard Späth. Tübingen und Basel: Francke, 2001. 94-122.
- “Essayistik.” Einführung in das Studium der englischen Literatur. Hg. Arno Löffler, Rudolf Freiburg, Dieter Petzold, Eberhard Späth. Tübingen und Basel: Francke, 2001. 146-70.
- “Vom allmählichen Verfall des Textes beim Lesen: Theorie als Praxis der Hyperfiktion.” Kulturkommunikation: Anglistik in der Remedialisierung der Informationsgesellschaft. Hg. Eberhard Klein u.a. Trier: WVT, 2000. 99-119.
- (zusammen mit Jan Schnitker) “Introduction.” “Do you consider yourself a postmodern author?”: Interviews with Contemporary English Writers. Eds. Rudolf Freiburg and Jan Schnitker. Münster: LIT, 1999. 1-4.
- ‘”Novels Come out of Life Not Theory’: An Interview with Julian Barnes.” “Do you consider yourself a postmodern author?”: Interviews with Contemporary English Writers. Eds. Rudolf Freiburg and Jan Schnitker. Münster: LIT, 1999. 39-66.
- “Enlightened Darkness: Swift’s Use of Arcane Knowledge in A Tale of a Tub.” Swift: The Enigmatic Dean: Essays in Honour of Hermann Josef Real. Hg. Rudolf Freiburg, Arno Löffler and Wolfgang Zach with the assistance of Jan Schnitker. Tübingen: Stauffenburg Verlag, 1998. 47-70.
- “‘Everything of a Carcass but Putrefaction’: ‘Idleness’ und ‘Indolence’ als Bilder des Todes in der englischen Essayistik des achtzehnten Jahrhunderts.” Studien zur historischen Entfaltung der Paradoxie der Entfremdung in der englischen Literatur. Hg. Günther Blaicher. Trier: WVT, 1998. 97-122.
- “The Role of Imagination in Contemporary British Novels.” Unity in Diversity Revisited? British Literature and Culture in the 1990s. Eds. Barbara Korte and Klaus Peter Müller. Tübingen: Narr, 1998. 225-48.
- “‘Just Voices Echoing in the Dark’: Geschichte als literarisches Genre im Romanwerk Julian Barnes.” Fiktion und Geschichte in der anglo-amerikanischen Literatur: Festschrift für Heinz Joachim Müllenbrock. Hg. Rüdiger Ahrens und Fritz-Wilhelm Neumann. Heidelberg: Winter, 1998. 431-58.
- “Postmodernism on the Internet.” Anglistik im Internet: Proceedings of the 1996 Erfurt Conference on Computing in the Humanities. Eds. Doris Feldmann, Fritz-Wilhelm Neumann and Thomas Rommel. Heidelberg: Winter, 1997. 183-200.
- “‘Cuncta prius tentanda’: The Treatment of War in Samuel Johnson’s Thoughts on the Late Transactions Respecting Falkland’s Islands (1771).” Guerres et Paix: La Grande-Bretagne au XVIIIe Siècle. Actes des Colloques de Décembre 1994, Décembre 1995, et Mars 1996. Ed. Paul-Gabriel Boucé. Vol. 2. Paris: Presses de la Sorbonne Nouvelle, 1998. 325-40.
- “‘Strip, Tear, Pull, Rent, Flay off all’: The Mechanical Reduction of the Satire in Swift’s Tale.” Reading Swift: Papers from the Third Münster Symposium on Jonathan Swift. Eds. Hermann Josef Real and Helgard Stöver-Leidig. München: Fink, 1998. 57-72.
- “European Scepticism: Johnson’s Rasselas, Voltaire’s Candide, and Lichtenbergs Aphorisms.” La Grande-Bretagne et L’Europe des Lumières: Actes de colloques décembre 1992 et décembre 1993. Ed. Serge Soupel. Paris: Presses De La Sorbonne Nouvelle, 1996. 221-36.
- “‘Born with Masks and Bred to Lie’: Das Bild Englands und der Engländer in ausgewählten Romanen von John Fowles.” Arbeiten aus Anglistik und Amerikanistik 19.2 (1994): 247-86.
- “Daniel Defoe: The Shortest Way with the Dissenters.” Teaching Satire. Hg. Hermann-Josef Real. Heidelberg: Winter, 1992. 91-130.
- “‘Those Beaten Subjects’: Zur Behandlung der Gelehrsamkeit durch die Essayistik unter besonderer Berücksichtigung des periodischen Essays im achtzehnten Jahrhundert.” Anglia 108 (1990): 348-72.
- “Autoren und Leser. Studien zur Intentionalität literarischer Texte [Abstract].” English and American Studies in German, Summaries of Theses and Monographs. A Supplement to Anglia (1985): 44-7.
-
3. Articles
-
-
- “Jonathan Swift: Journal to Stella.” Kindlers Literatur Lexikon. Hg. Heinz Ludwig Arnold. Bd. 15. Stuttgart: Metzler, 2009. 792-3.
- “Lawrence Sterne: A Sentimental Journey through France and Italy.” Kindlers Literatur Lexikon. Hg. Heinz Ludwig Arnold. Bd. 15. Stuttgart: Metzler, 2009. 572-3.
- “Samuel Richardson: Pamela, or Virtue Rewarded.” Kindlers Literatur Lexikon. Hg. Heinz Ludwig Arnold. Bd. 13. Stuttgart: Metzler, 2009. 109.
- “Joseph Addison: Cato.” Kindlers Literatur Lexikon. Hg. Heinz Ludwig Arnold. Bd. 1. Stuttgart: Metzler, 2009. 87-8.
- “James Boswell: London Journal 1762-1763.” Kindlers Literatur Lexikon. Hg. Heinz Ludwig Arnold. Bd. 2. Stuttgart: Metzler, 2009. 815.
- “Graham Swift.” Metzler Lexikon Englischsprachiger Autorinnen und Autoren. Hg. Ansgar Nünning und Eberhard Kreutzer. Stuttgart und Weimar: Metzler, 2002. 564-5.
- “Samuel Johnson.” Metzler Lexikon Englischsprachiger Autorinnen und Autoren. Hg. Ansgar Nünning und Eberhard Kreutzer. Stuttgart und Weimar: Metzler, 2002. 301-3.
- “Joseph Addison.” Metzler Lexikon Englischsprachiger Autorinnen und Autoren. Hg. Ansgar Nünning und Eberhard Kreutzer. Stuttgart und Weimar: Metzler, 2002. 4-5.
- “Walter Pater: Studies in the History of the Renaissance.” Lexikon Literaturtheoretischer Werke. Hg. Rolf Günter Renner und Engelbert Habekost. Stuttgart: Kröner, 1995. 365-6.
- “T.S. Eliot: Tradition and the Individual Talent.” Lexikon Literaturtheoretischer Werke. Hg. Rolf Günter Renner und Engelbert Habekost. Stuttgart: Kröner, 1995. 387-8.
- “Thomas Carlyle: The Hero As Poet.” Lexikon Literaturtheoretischer Werke. Hg. Rolf Günter Renner und Engelbert Habekost. Stuttgart: Kröner, 1995. 172-3.
- “Francis Bacon de Verulam: The Division of Poesy.” Lexikon Literaturtheoretischer Werke. Hg. Rolf Günter Renner und Engelbert Habekost. Stuttgart: Kröner, 1995. 107-8.
- “Matthew Arnold: Essays in Criticism, First Series.” Lexikon Literaturtheoretischer Werke. Hg. Rolf Günter Renner und Engelbert Habekost. Stuttgart: Kröner, 1995. 132-3.
-
4. Reviews
-
-
- Rev. “Clive Probyn, Jonathan Swift on the Anglo-Irish Road (Leiden: Brill, 2020).” Anglistik: International Journal of English Studies 32.3 (Forthcoming 2021): 160-163.
- Rev. “D. W. Hayton and Adam Rounce, eds. Jonathan Swift, Irish Political Writings after 1725: A Modest Proposal and Other Works (Cambridge: Cambridge University Press, 2018. Pp. cviii + 548. € 79,69).” The Scriblerian and the Kit-Cats, LIII, No. 1 (Autumn 2020): 98-101.
- Rev. “Sean O. Moore, Swift, the Book, and the Irish Financial Revolution (Baltimore: The Johns Hopkins, 2010. Pp. xi + 268. € 52,99).” The Scriblerian 46/1 (Autumn 2013): 41-3.
- Rev. “Miriam Havemann, The Subject Rising against its Author: A Poetics of Rebellion in Bryan Stanley Johnson’s Œuvre (Hildesheim, Zürich, New York: Georg Olms Verlag, 2011).” Anglistik 24.1 (2013): 197-99.
- Rev. “Miriam Havemann, The Subject Rising against its Author: A Poetics of Rebellion in Bryan Stanley Johnson’s Œuvre (Hildesheim, Zürich, New York: Georg Olms Verlag, 2011).” Kult und Mythos. Schau ins Blau: Eine Zeitschrift für Literatur, Kunst und Wissenschaft 4 (2012). http://www.schauinsblau.de.
- Rev. “Catherine Belsey, A Future for Criticism (Bognor Regis: John Wiley & Sons, 2011. Pp. xv + 143. Cloth £ 19.99).” Archiv für das Studium der neueren Sprachen und Literaturen 249.2 (2012): 358-9.
- Rev. “Oliver Lindner, “Matters of Blood”: Defoe and the Cultures of Violence (Heidelberg, 2010).” Anglia 128.3 (2011): 518-21.
- Rev. “Marcus Walsh, ed. Jonathan Swift: A Tale of a Tub and Other Works (The Cambridge Edition of the Works of Jonathan Swift) (Cambridge, 2010).” Editionen in der Kritik 4 (2011): 50-65.
- Rev. “Bertrand A. Goldgar and Ian Gadd, eds. Jonathan Swift: English Political Writings, 1711-1714. The conduct of the Allies and Other Works (The Cambridge Edition of the Works of Jonathan Swift) (Cambridge, 2008).” Editionen in der Kritik 4 (2011): 66-77.
- Rev. “Lena Steveker, Identity and Cultural Memory in the Fiction of A.S. Byatt: Knitting the Net of Culture (Basingstoke, 2009).” ZAA 58.4 (2010): 403-4.
- Rev. “John Barrell, The Spirit of Despotism: Invasions of Privacy in the 1790s. (Oxford, 2006).” Anglia, 125.2 (2007): 364-7.
- Rev. “Daniel Lea, Graham Swift. Contemporary British Novelists (Manchester, 2005).” Archiv für das Studium der Neuen Sprachen und Literaturen 244.1 (2007): 203-6.
- Rev. “Peter Paul Schnierer, Entdämonisierung und Verteufelung. Studien zur Darstellungs- und Funktionsgeschichte des Diabolischen in der englischen Literatur seit der Renaissance (Studien zur Englischen Philologie. Neue Folge, 37) (Tübingen, 2005).” ZAA 54.4 (2006): 409-11.
- Rev. “Jack Lynch, The Age of Elizabeth in the Age of Johnson (Cambridge, 2003).” Anglia 123.4 (2005): 742-5.
- Rev. “Evil in English Literature: Proceedings. 23rd All-Turkey English Literature Conference. 24-26 April 2002, Istanbul (Istanbul, 2003).” ZAA 54.3 (2005): 407-10.
- Rev. “Walter Göbel, Saskia Schabio and Martin Windisch, eds. Engendering Images of Man in the Long Eighteenth Century (Trier: 2001).” Anglistik: Mitteilungen des Deutschen Anglistenverbandes 14 (2003): 153-8.
- Rev. “Frederic V. Bogel, The Difference Satire Makes: Rhetoric and Reading from Jonson to Byron (Ithaca and London, 2001).” Anglia 121.4 (2003): 678-81.
- Rev. “Ralf Schneider, Grundriß zur kognitiven Theorie der Figurenrezeption am Beispiel des viktorianischen Romans.” ZAA 50 (2002): 94-5.
- Rev. “Dirk Grossklaus, Natürliche Religion und aufgeklärte Gesellschaft: Shaftesburys Verhältnis zu den Cambridge Platonists.” Anglistik 13 (2002): 131-4.
- Rev. “Dieter Kranz und Paul Tiedemann, Internet für Anglisten: Eine praxisorientierte Einführung (Darmstadt, 2000).” ZAA 49.2 (2001): 205-7.
- Rev. “Ilse Vickers, Defoe and the New Sciences (Cambridge, 1996).” Anglia 118 (2000): 139-42.
- Rev. “Joseph M. Levine, The Battle of the Books: History and Literature in the Augustan Age (Ithaca, 1991).” Anglia 112 (1994): 534-6.
- Rev. “Manfred Buschmeier, Die Gesellschaft und das Geld: Untersuchungen zum Geld in englischen Romanen und Komödien der sentimental era (Trier, 1990)”. British Journal for Eighteenth-Century-Studies 17.2 (1994).
- Rev. “Simon Varey, Space and the Eighteenth-Century English Novel. (Cambridge, New York, Port Chester, Melbourne and Sydney, 1990).” Anglia 111 (1993): 235-40.
- Rev. “John Bender, Imagining the Penitentiary: Fiction and Architecture of Mind in Eighteenth-Century England (Chicago, 1987).” Anglia 109 (1991): 230-8.
-
5. Miscellaneous
-
-
- (zusammen mit Hermann-Josef Real) Interviewbeitrag “Gullivers Reisen: Auf den Spuren von Jonathan Swift.” SWR2. Ausstrahlung am 25.04.2013.
- “Nachwort.” Laurence Sterne. Yoricks empfindsame Reise. Übers. Johann Joachim Christoph Bode. Frankfurt a.M.: Fischer, 2008.
- Interviewbeitrag “Was ist eigentlich ein Kultbuch.” chrismon plus rheinland 11 (2007): 36.
- “‘Wie sie wurden, was sie sind’: Autobiographische Reminiszenz.” Jahresbericht des Friedrich-Leopold-Woeste Gymnasiums 1999/2000. Hg. Christian Ronzon. Hemer, 2001.
- “Hyperfiction – Gedanken zur digitalen Literatur.” SWR/3Sat. Ausstrahlung am 11.11.2001 in der Reihe medienforum: Beiträge zum Thema Medien.
- “Hermann Josef Real, Münster, zum 60. Geburtstag.” Anglistik. Mitteilungen des Deutschen Anglistenverbandes 10.1 (1999): 205-9.
-
6. Edited Publications
EESE (Erfurt Electronic Studies in English) (seit 1995) Mitherausgeber zusammen
mit Fritz-Wilhelm Neumann, Doris Feldmann, Christoph Bode u.a.
Erlanger Studien zur Anglistik und Amerikanistik, LIT-Verlag Münster (seit 1999)
zusammen mit Dieter Meindl (bis 2006) und Heike Paul (ab 2007)
-
-
- Bd. 19: Pomakis, Niko. Trauma and Dissociation in the Works and Life of Sebastian Barry. Münster: Lit Verlag, 2021.
- Bd. 18: Isekenmeier, Guido und Gerd Bayer, hg. Recollecting John Fowles / Wiedererinnerungen an John Fowles. Münster: LIT, 2018.
- Bd. 17: Schmidt, Sophia. “What’s anything got to do with anything?” Diskurse des Postmodernen im in-yer-face theatre. Münster: LIT, 2015.
- Bd. 16: Müller, Sonja. Von der georgianischen Ära bis zum Zeitalter des keltischen Tigers. Der Wandel der Stadtdarstellung im Dublinroman. Münster: LIT, 2015.
- Bd. 15: Lempe, Katharina. Poetics of Loss: The Elegy in Andrew Motion’s Poetry. Münster: LIT, 2014.
- Bd. 14: Hoffmann, Cornelius. “Mimicking the Universe”: Das Verhältnis der Lyrik zur ‘Realität’ bei Simon Armitage. Münster: LIT, 2014.
- Bd. 13: Werkmeister, Till. Domestic Nation: Der sentimentale Diskurs US-amerikanischer Romane zum elften September 2001. Münster: LIT, 2013.
- Bd. 12: Künstler, Birte. Twofold Transitions: Coming-of-Age in der hispanokaribisch-amerikansichen Immigrationsliteratur der 1990er Jahre. Münster: LIT, 2012.
- Bd. 11: Nunius, Sabine. Coping with Difference: New Approaches in the Contemporary British Novel (2000-2006). Münster: LIT, 2009.
- Bd. 10: Broders, Simone. “As if a building was being constructed”: Studien zur Rolle der Geschichte in den Romanen Adam Thorpes. Münster: LIT, 2008.
- Bd. 9: Heike Paul, Alexandra Ganser, Hg. Screening Gender: Geschlechterszenarien in der gegenwärtigen US-amerikanischen Populärkultur. Münster: LIT, 2008.
- Bd. 8: Rüster, Johannes. All-Macht und Raum-Zeit Gottesbilder in der englischsprachigen Fantasy und Science Fiction. Münster: LIT, 2007.
- Bd. 7: Walz, Angela. Erzählstimmen Verstehen: Narrative Subjektivität im Spannungsfeld von Trans/Differenz am Beispiel zeitgenössischer britischer Schriftstellerinnen. Münster: LIT, 2005.
- Bd. 6: Gerberding, Daniela. “Memory running out of my mouth so easily, a stream of living water”: Erinnern und Erzählen in den Romanen und autobiographischen Erzählungen von Eva Figes. Münster: LIT, 2005.
- Bd. 5: Bayer, Gerd. “Greener, more mysterious processes of mind”: Natur als Dichtungsprinzip bei John Fowles. Münster: LIT, 2004.
- Bd. 4: Frodl, Aglaja. Das Selbst im Stil. Die Autobiographien von Muriel Spark und Doris Lessing. Münster: LIT, 2004.
- Bd. 3: Meindl, Dieter. North American Encounters: Essays in U.S. and English and French Canadian Literature and Culture. Münster: LIT, 2002.
- Bd. 2: Jacobmeyer, Hannah. Märchen und Romanzen in der zeitgenössischen englischen Literatur. Fallstudien zu intertextuellen Relationen zwischen Prämoderne und Postmoderne. Münster: LIT, 2000.
- Bd. 1: Freiburg, Rudolf and Jan Schnitker, eds. “Do you consider yourself a postmodern author?”: Interviews with Contemporary English Writers. Münster: LIT, 1999.
-
1. Masterarbeiten
-
-
-
- 1.15 Arif, Sairah: “‘I don’t believe in God, but I miss him’: The Discussion and Criticism of New Atheism in Julian Barnes’ Nothing to be Frightened of” (2023)
- 1.19 Roth, Emilia: “Virginia Woolf’s Orlando. A Biography. Geschlecht und Identität der Hauptfigur” (2022)
- 1.18 Karabulut, Ilayda: “‘As is Painting, so is Poetry’: Ekphrasis and the Role of Visual Arts in Pre-Raphaelite Poetry” (2022)
- 1.17 Seibold, Carola Ellen: “‘You certainly should have started thinking of death a little earlier’: An Essayistic Analysis of Death in Julian Barnes’s Nothing to Be Frightened of and Levels of Life” (2022)
- 1.16 Kriesl, Catharina: “‘An Anagram Made Flesh’: Ancient Myth and Mythopoeia in John Fowles’s The Magus: A Revised Version (1978)” (2022)
- 1.14 Li, Sasa: “Biography as Fiction in Julian Barnes’ Talking it Over and Love, etc” (2022)
- 1.13 Hill, Ryan: “‘Deliver Me from Meaninglessness’: The Value of Consilience in Ian McEwan’s Black Dogs and Enduring Love” (2021)
- 1.12 Folkendt, Karoline: “After all, it’s what we’re supposed to be doing, isn’t it?” The Dystopia of Kazuo Ishiguro’s Never Let Me Go in the Context of the Posthuman (2021)
- 1.11 Götz, Mara: “From Dissociation to Association: Dynamics of Alienation and Mysticism in Aldous Huxley’s Novels Brave New World and Island” (2017)
- 1.10 Rößler, Julian: “Of course it wasn’t an abuse of authority”: Responsibility and Ethics in Ian McEwan’s Saturday (2017)
- 1.9 Waffler, Marleen: “[To] free […] us from the mean and narrow Thoughts”: Reciprocal Influence of Literature and Science in John Arbuthnot’s Work (2017)
- 1.8 Herberger, Franziska: “Through the eyes of an-other”: Irishness in Hugo Hamilton’s The Speckled People (2017)
- 1.7 Pietzonka, Nadine Saskia: “But what was guilt these days?”: The Representation of Trauma in Ian McEwan’s Atonement and The Child in Time (2016) [M.Ed.]
- 1.6 Oehrlein, Melanie: “The Very Space between Objects was Altered”: A Study of Space in Ian McEwan’s Black Dogs and Atonement (2016)
- 1.5 Gröhn, Tabea: “The root of evil’s in the individual psychology”: The ‘Problem of Evil’ in Aldous Huxley’s Point Counter Point [1928] (2016)
- 1.4 Buschina, Jessica: “There was an emptiness about the heart of life”: A Study on Existential Crisis in Virginia Woolf’s Mrs Dalloway, To the Lighthouse and The Waves (2016)
- 1.3 Kochannek, Laura: Both the Sister Powers Serve in the Temple of One Mind: An Analysis of Intermediality in Pre-Raphaelitism with Focus on Dante Gabriel Rosetti (2016)
- 1.2 Joy, Ifeoma Ekpe: Ian McEwan and Theodicy: Perceptions of Evil in McEwan’s Novels (2015)
- 1.1 Dai, Linye: “To Find the Idea for which I can Live and Die”: Fowles’s Reinterpretation and Representation of Existential Philosophy in The Magus (2014)
-
-
2. Bachelorarbeiten (bzw. Bakkalaureusarbeiten)
-
-
-
- 2.20 Sathananthan, Tarmila: “‘It May Be Horrible To Be Good’: The Choice to Be Evil in Anthony Burgess’s A Clockwork Orange” (2022)
- 2.19 Licina, Meliha: “‘Free association artistically controlled’: Aldous Huxley’s Essayism” (2022)
- 2.18 Rost, Franziska: “He wanted the security of childhood, the powerlessness, the obedience, and also the freedom that goes with it”: The Construction of Childhood in Ian McEwan’s The Child in Time (2021)
- 2.17 Jäschke, Sarah Anne: Authenticity and Reliability of Memory in The Secret Scripture by Sebastian Barry (2020)
- 2.16 Milbradt, Lisa: “Sinn féin amháin“: Xenophobia in James Joyce’s Ulysses (Cyclops-Episode) (2018)
- 2.15 Boll, Anna: Jonathan Swift und die Neuen Wissenschaften: Eine Studie der satirischen Werke A Modest Proposal und Gulliver’s Travels (2017)
- 2.14 Klostermeier, Sabrina: Determinism in Neuroscience on the Basis of Ian McEwan’s Saturday (sic) (2017)
- 2.13 Casimiro Ribeiro, Jasmin: “A precarious form of transport when the wind, rather than the pilot set the course“: Atheist Principles in Ian McEwan’s Black Dogs and Enduring Love (2017)
- 2.12 Ejma, Agnes: “Would you tell them it was self-defence too, that hole in his face?”: The Aesthetics of Violence and the Breaking of Taboos in Ian McEwan’s The Innocent (2016)
- 2.11 Abt, Nadine Saskia: “I was terrified, but the terror and the pleasure were all one”: Die Rolle des Grotesken in Ian McEwans The Comfort of Strangers (2015)
- 2.10 Huyen, Vu: “When mother died, beneath my strongest feelings was a sense of adventure and freedom”: Guilt, Responsibility, and the Role of Adolescence in Ian McEwan’s The Cement Garden (2014)
- 2.9 Waffler, Marleen: “Or have I just remembered it this way to make it seem so […] ?”: Identity in Julian Barnes’ The Sense of an Ending (2014)
- 2.8 Höhnl, Mattias: “For these Minutes, Nature was Reversed”: Todesethik und Suizid in Julian Barnes’ The Sense of an Ending (2014)
- 2.7 Barkowski, Marlies: The Representation of the Holocaust in Children’s Fiction: The Boy in the Striped Pyjamas as an Example (2013)
- 2.6 Bolsinger, Julia: James Joyce’s Portrait of the Artist: The development of his Theory of Aesthetics (2011)
- 2.5 Baugh, Anna: “Perhaps I went a bit far in what I gave myself to dream”: The Obsessive Self of Clegg in John Fowles’s The Collector (2010)
- 2.4 Sailer, Floria: Joseph Conrads Heart of Darkness – Postkolonialer Rassismus oder literarisches Meisterwerk? (2009)
- 2.3 Feuchter, Benjamin: “Twice-told Tales”: Ruth Klügers Still Alive und die Probleme des Übersetzens von Shoah-Literatur (2007)
- 2.2 Huck, Sabrina: Existenz der Widersprüche: Die Figur Leopold Bloom in James Joyces Ulysses (2007)
- 2.1 Auer, Heike: “The Poetic Truth of the Situation”: Zum Einfluss des Irland-Konflikts auf das Werk Seamus Heaneys (2007)
-
-
3. Zulassungsarbeiten zum Staatsexamen
-
-
-
- 3.54 Pracht, Lukas: “Buddha preaching in European Clothes“: Joseph Conrad’s Heart of Darkness and the Philosophies of Siddharta Gautama, Arthur Schopenhauer and Friedrich Nietzsche (2018)
- 3.53 Ritter, Franziska: “But most, when straining with too weak a wing / We needs will write Epistles to the King”: Die Rolle der Imitation in Alexander Popes Augustusbrief (2018)
- 3.52 Aurnhammer, Franziska: “From ‘Rakes’ to Richard’s Moral Gentleman”: Changing Comic Portrayal of the Male Hero in the English Drama from George Etherege’s The Man of Mode to Richard Steele’s The Conscious Lovers (2017)
- 3.51 Wagner, Susanne: “My mother is involved in a plot, and therefore I am too, even if my role might be to foil it”: The Self-Imposed Moral Responsibilities of the Foetus in Ian McEwan’s Nutshell (2017)
- 3.50 Boll, Anna: Jonathan Swift und die Neuen Wissenschaften: Eine Studie der satirischen Werke A Modest Proposal und Gulliver’s Travels (2017)
- 3.49 Casimiro Ribeiro, Jasmin: “A precarious form of transport when the wind, rather than the pilot set the course“: Atheist Principles in Ian McEwan’s Black Dogs and Enduring Love (2017)
- 3.48 Schlierf, Lukas: “I describe not Men, but Manners”: Moralität und Gesellschaftskritik in Fieldings komischem Epos in Prosa (2017)
- 3.47 Boll, Anna: Jonathan Swift und die Neuen Wissenschaften: Eine Studie der satirischen Werke A Modest Proposal und Gulliver’s Travels (2016) [LA Realschule]
- 3.46 Hirschmann, Julia: “Vain is the World, but only to the Vain”: Eine Analyse zu Wesen und Funktion der Theodizee in Edward Youngs Night Thoughts (2016)
- 3.45 Abt, Nadine Saskia: “I was terrified, but the terror and the pleasure were all one”: Die Rolle des Grotesken in Ian McEwans The Comfort of Strangers (2015)
- 3.44 Schönmüller, Markus: “Oh Celia, Celia, Celia shits!”: Die Verwendung skatologischer Elemente in der satirischen Dichtung bei Jonathan Swift (2015)
- 3.43 Reichardt, Ramona: “What am I supposed to do with this gob-stopper?”: Shell shock und seine Auswirkungen in Pat Barkers “Regeneration”-Trilogie (2014)
- 3.42 Herberger, Franziska: Kollektives Gedächtnis und kollektive Identität in Sebastian Barrys The Secret Scripture (2014)
- 3.41 Seitz, Sebastian: “The invincible instinct towards self-delight”: Darwinismus und ethische Implikationen in Thomas Hardys Tess of the d’Urbervilles und The Return of the Native (2013)
- 3.40 Steigenberger, Bernhard: “Putting all arts, sciences, languages, and mechanicks upon a new foot”: Die Große Akademie von Lagado: Wissenschaftssatire in Jonathan Swifts Gullivers Reisen (2012)
- 3.39 Rupp, Carina: “Ça suffit!”: Psychoanalytical Explorations on [sic] Trauma in Ian McEwan’s Black Dogs (2012)
- 3.38 Götz, Maria: Moralische Dilemmata und Verantwortung in Ian McEwans Enduring Love, Amsterdam und Saturday (2012)
- 3.37 Nedelea Rusca, Maria Silvana: “Everything is Connected”: Julian Barnes’ A History of the World in 10 1/2 Chapters als Amalgam epistemologisch-ontologischer Fragestellungen (2012)
- 3.36 Reinhard, Janine: Aldous Huxley und die Befreiung vom illusorischen Ich: Eine Untersuchung anhand ausgewählter Romane (2012)
- 3.35 Bach, Jonanna: “Paternity May Be Legal Fiction”: Literarische Vaterschaft in James Joyces Ulysses (2011)
- 3.34 Weissmann, Karolina: Harry Potter as a Cultural Phenomenon (2010)
- 3.33 Hinz, Nicole: “Trying to make sense of a world without religion or ideology”: Spuren nihilistischer Weltsicht im ‘In-Yer-Face Theatre’ (2010)
- 3.32 Bickel, Sabine: “There is always something inherited and there is always something new”: Intertextualität und deren Funktion in Peter Ackroyds The Plato Papers, Chatterton und English Music als postmoderne Romane (2010)
- 3.31 Nied, Michael: “How long e’er a true Taste is gain’d!” Studien zum Geschmacksbegriff in Shaftesburys Characteristicks of Men, Manners, Opinions, Times (2010)
- 3.30 Wichmann, Diane: “The rise of the sentimental novel”: Sentimentalität in Henry Mackenzies The Man of Feeling (2009)
- 3.29 Hoffmann, Cornelius: “I can’t linger on the truth long enough to write about it”: Simon Armitages Dichtung zwischen Realismus und Verfremdung (2009)
- 3.28 Rehn, Lisa: Ästhetik in Oscar Wildes Dorian Gray und Salomé (2009)
- 3.27 Zeidler, Nastassia: Satire im Dienst der Bildung: Die Memoirs of the Extraordinary Life, Works and Discoveries of Martinus Scriblerus von Alexander Pope und Jon Arbuthnot (2009)
- 3.26 Schmutzler, Moritz: Das beredte Schweigen der Holocaustliteratur: Möglichkeiten der literarischen Artikulation des Schreckens (2008)
- 3.25 Markus Goedeke: Memoria in Graham Swifts Romanen Shuttlecock, Waterland und Last Orders (2009)
- 3.24 Peric, Natasa: Ethik der Erinnerung in W.G. Sebalds Austerlitz (2009)
- 3.23 Batz, Petra: “Not concerned with poetry”: Die Lyrik Wilfred Owens: Hintergründe, Dichtungsverständnis, Neuerungen und Rezeption (2008)
- 3.22 Pöhlmann, Daniela: Aldous Huxley: Entwicklung eine Mystikers (2007)
- 3.21 Scheuenstuhl, Daniela: “Und trotzdem”: Elie Wiesels Auseinandersetzung mit der Theodizeefrage auf seinem Weg zurück zu Gott (2007)
- 3.20 Schwab, Anna-Kristina: “I was a man who stood in symbolic relations to the art and culture of my age”: Oscar Wildes Ästhetik in Theorie und Praxis im Kontext seiner Zeit (2007)
- 3.19 Kunz, Andrea: Challenging Truth: Attitudes towards truth in Julian Barnes’ Work with a special focus on Arthur and George (2007)
- 3.18 Stieber, Jürgen: “Himmler’s got the King locked up in the Tower of London: Theorie und Praxis des parahistorischen Romans in Len Deightons SS-GB und Robert Harris’ Fatherland (2003)
- 3.17 Pugler, Roland: “The junction of the French and English intellects is by far the most important fact in the history of the eighteenth century”: Britisches Gedankengut bei den französischen Enzyklopädisten (2003)
- 3.16 Gruß, Susanne: “New Wine in Old Bottles”: Dekonstruktion des Mythos ‘Frau’ in Angela Carters Kurzgeschichten, Märchen und Romanen (2002)
- 3.15 Wursche, Christoph: Stadtvertextung in der Postmoderne am Beispiel der London-Darstellung in drei Romanen von Peter Ackroyd (2002)
- 3.14 Gänßbauer, Katharina: John Fowles’ The French Lieutenant’s Woman: Eine Gesamtinterpretation – “man in via” (2000)
- 3.13 Mühl, Christine: Die Theodizee in der englischen Literatur des 18. Jahrhunderts (2000)
- 3.12 Henning, Christoph: Those well-known and popular novels: Julian Barnes Flaubert’s Parrot und Graham Swifts Ever After als historiographische Metafiction: Eine gattungstypologische Untersuchung (2000)
- 3.11 Loos, Kathrin: “The Menace of the Movies”? Die Debatte um den frühen Film in England (2000)
- 3.10 Schmidt, Heike: Twenthieth Century Satire? Social- and Cultural Critique in Martin Amis’s Dead Babies, Money, London Fields and The Transformation (2000)
- 3.9 Pfeiffer, Claudia: “My world, and I an outcast in it”: Das Ich der Erzählinstanz in John Banvilles Roman-Trilogie The Book of Evidence, Ghosts, Athena: Zwischen Inszenierung und Konstituierung von Identität (1999)
- 3.8 Bayer, Gerd: Melancholie und Pessimismus in Romanen von Jane Rogers und Jenny Diski (1998)
- 3.7 Ringel, Marion: “Life depends on contrasts” – Ganzheit und Pluralität in postmodernen Lebensentwürfen bei Julian Barnes (1998)
- 3.6 Blickling, Martina: “I am Myself”: Diskussion weiblicher Identität bei A.S. Byatt (1997)
- 3.5 Huber, Holger: The Quest for Meaning: Isers Wirkungstheorie und James Joyces Ulysses (1997)
- 3.4 Homagk, Constanze: “Vexing the world”: Studien zu Jonathan Swifts Wirken als politischer Satiriker (1996)
- 3.3 Uloth, Birga: “An Englishman Born and Bred – Almost”: Zum Werk des britischen Autors Hanif Kureishi (1996)
- 3.2 Nölle, Bettina: “What’s the good of your writing?” Schreiben als Therapie in ausgesuchten Romanen Virginia Woolfs (1996)
- 3.1 Ristig, Kirsten: “A Licence to Kill”: Jonathan Swifts satirische Angriffe auf den Herzog von Marlborough (1996)
-
-
4. Magisterarbeiten
-
-
-
- 4.50 Reiser, Sabine: “A person may die and live again”: Sebastian Barry’s The Temporary Gentleman as an Exemplary Trauma Novel (2015)
- 4.49 Ehret, Sabrina Christine: Personale Identitätskonstruktionen und Erinnerung in Julian Barnes’ The Sense of an Ending und Nothing to Be Frightened of (2014)
- 4.48 Herbst, Cosima: “[…] not like long ago, […] not like a story […]. It is all to do”: Sebastian Barrys The Secret Scripture – ein Amalgam traumatischer Erinnerungsfragmente (2013)
- 4.47 Seitz, Sebastian: “The invincible instinct towards self-delight”: Darwinismus und ethische Implikationen in Thomas Hardys Tess of the d’Urbervilles und The Return of the Native (2013)
- 4.46 Marbeiter, Maximilian: “Vom Individuum zur schönen neuen Welt”: Aldous Huxleys Satire im Wandel (2012)
- 4.45 Pomakis, Niko: “Lean Unlovely English Turned Backward”: Eine hermetische Lesart der Shakespeare-Theorie in der ‘Scylla und Charybdis’-Episode von James Joyces Ulysses (2011)
- 4.44 Stross, Lena: “Behind the cotton wool”: Anzeichen von sexuellem Missbrauch in To the Lighthouse, The Voyage Out and Orlando (2010)
- 4.43 May, Florian: “The fallen angel becomes a malignant devil”: Repräsentation und Transformation des gotischen Malums im historischen Kontext anhand ausgewählter Werke (2010)
- 4.42 De Souza, Lalita: “To sting us wide awake and fix us in a trance”: Untersuchungen zum Stil in Virginia Woolfs Essays (2010)
- 4.41 Wittmann, Christof: “Becoming more proprietary”: Sartres Theorie des Anderen im Werk Alexander Trochhis (2010)
- 4.40 Sonntag, Philipp: “As sure as I am I – and you are you – And who are you?”: Identität in Laurence Sternes Tristram Shandy. Zur narrativen Inszenierung von Temporalität und Identität (2009)
- 4.39 Offen, Frederik: “Force, Hatred, History, All That”: James Joyces Darstellung des irischen Nationalismus in “Ivy Day in the Committee Room” und der ‘Cyclops’-Episode des Ulysses (2009)
- 4.38 Wild, Kathrin: Die Ästhetik der Gewalt im Werk von Ian McEwan (2009)
- 4.37 Schmidt, Sophia: Diskurse des Postmodernen bei Martin McDonagh (2009)
- 4.36 Selendt, Nicole: “Murder on a great scale”: Der Imperialismusdiskurs in Joseph Conrads Heart of Darkness (2009)
- 4.35 Heider, Sebastian: “Making no compromise with the public taste”: Die Korrelation von Tabubruch und Zensur in der Englischen Moderne am Beispiel von James Joyces Ulysses und D.H. Lawrence’ Lady Chatterley’s Lover (2009)
- 4.34 Müller, Birte: “He had to construct the ground beneath his feet”: Hybridität als Grundprinzip auf inhaltlicher und sprachlich-stilistischer Ebene in Salman Rushdies The Satanic Verses (2008)
- 4.33 Vennemann, Julia: The first universal figure in caricature”: Das Bild Napoleons in den Karikaturen George Cruikshanks (2008)
- 4.32 Graves, Paco Samuel: Comics as serious subjects: Der Holocaust im Comic in Art Spiegelmans Maus (2008)
- 4.31 Ebenhöh, Ingrid: “What’s the use of stories that aren’t even true?”: Zeitgenössische englische Märchen und Fantasyliteratur – ein Genre zwischen Trivialität und Kunst, Entertainment und Intellektualität, Nachahmung und Intertextualität (2008)
- 4.30 Modlinger, Martin: Das Kriterium der Authentizität im Holocaust-Diskurs (2008)
- 4.29 Hinz, Nicole: “Trying to make sense of a world without religion or ideology”: Spuren nihilistischer Weltsicht im ‘In-Yer-Face Theatre’ (2008)
- 4.28 Abassi, Nina: “Scepticism is the beginning of Faith”: Zur Funktion der Paradoxie in den Werken Oscar Wildes (2008)
- 4.27 Müller, Sonja: “Whoring after abstrations”: Die Rolle des Intellektuellen bei Aldous Huxley anhand ausgewählter Werke (2007)
- 4.26 Schreiber, Marina: “External landscapes directly reflect interior states of mind”: Die Zukunfts-visionen des J.G. Ballard (2007)
- 4.25 Zettl, Bettina: “O Women of the Merrie England, O mothers of Huddersfield, O ladies”: Regionalität in den Gedichten von Simon Armitage (2007)
- 4.24 Kolonic, Maja: “I am the love that dare not speak its name”. Aspekte der Homosexualität in Oscar Wildes The Picture of Dorian Gray, The Importance of Being Earnest, A Trivial Comedy for Serious People (2007)
- 4.23 Nestler, Daniela: Religion in Oranges Are Not the Only Fruit (2007)
- 4.22 Lempe, Katharina: “The vast impassivity” – Der Naturbegriff in Thomas Hardys Romanen The Return of the Native und Tess of the d’Urbervilles (2007)
- 4.21 Taylor, Lydia: “Designed for the Coffee-house Conversation and the Tea-Table Talk”: Ein Vergleich der Geschlechterbilder im Spectator und Female Spectator (2007)
- 4.20 Goedecke, Markus: Memoria in Graham Swifts Romanen Shuttlecock, Waterland und Last Orders (2005)
- 4.19 Schneider, Sonja: Intertextuelle Aspekte in Flaubert’s Parrot, A History of the World in 10 ½ Chapters und England, England von Julian Barnes (2005)
- 4.18 Sermaxhaj, Nehat: “Surface and Soul”: Max Beerbohm und die (De-)Maskierung der Vik-torianischen Ära (2004)
- 4.17 Broders, Simone: “As if a building was being constructed”: Studien zur Rolle der Geschichte in Adam Thorpes Ulverton (2003)
- 4.16 Helmer, Susanne: “Cult is what people think it is…”: Untersuchungen zum Thema Kultbücher anhand von Plenzdorfs Die neuen Leiden des jungen W., Djians 37,2° le matin, Couplands Generation X und Welshs Trainspotting (2003)
- 4.15 Borlein, Oliver: “The Whole Map of India”: Groteske Darstellung in Salman Rushdies postmodernem Roman Midnight’s Children (2002)
- 4.14 Keese, Cordula: “[P]eople have their own worlds and their own places”: (Innen-)Raum bei Iris Murdoch (2001)
- 4.13 Gruß, Susanne: “New Wine in Old Bottles”: Dekonstruktion des Mythos ‘Frau’ in Angela Carters Kurzgeschichten, Märchen und Romanen (2001)
- 4.12 Erney, Hans-Georg: The Reconstruction of the Past: History and Identity-formation in Postcolonial Theory and Literature (2001)
- 4.11 Gänßbauer, Katharina: John Fowles’ The French Lieutenant’s Woman: Eine Gesamtinterpretation – “man in via” (2000)
- 4.10 Schmidt, Heike: Twenthieth Century Satire? Social- and Cultural Critique in Martin Amis’s Dead Babies, Money, London Fields and The Transformation (2000)
- 4.9 Lehnert, Florian: Vagheit und Präzision in Virginia Woolfs The Waves (1998)
- 4.8 Friedrich, Astrid: Die Digression in ausgewählten Romanen des achtzehnten Jahrhunderts (1998)
- 4.7 Bayer, Gerd: Melancholie und Pessimismus in Romanen von Jane Rogers und Jenny Diski (1998)
- 4.6 Vitkovsky, Michal: Das Bild Englands in englischen Romanen der Gegenwart (1998)
- 4.5 Grittner, Detlef: Die Psychologie der Macht in ausgewählten Werken Joseph Conrads (1998)
- 4.4 Kollmann, Susanne: Literaturwissenschaftlerinnen in postmoderner englischer Fiktion (1998)
- 4.3 Huber, Holger: The Quest for Meaning: Isers Wirkungstheorie und James Joyces Ulysses(1997)
- 4.2 Blickling, Martina: “I am Myself”: Diskussion weiblicher Identität bei A.S. Byatt (1997)
- 4.1 Boer, Andreas: The difficulty of writing serious modern fiction. Studien zu John Fowles’ Mantissa (1996)
-
-
Current Postdoctoral Research Projects (Habilitationen)
Current Dissertation Projects
-
-
-
- Frederik Offen: Literatur und Demenz (WT)
- Philipp Sonntag: Liminality and Ethics in the Fiction of Ian McEwan (WT)
- Marleen Waffler: Catastrophe in Eighteenth Century Literature: Theology, Mathematics, and Natural Philosophy (WT)
- Melissa Sarikaya: “Busk ye, fair maids”: Bakhtinian Dialogism in the Poetry of M. Probyn, A.M.F. Robinson, and R.A. Taylor (WT)
-
-
Completed Postdoctoral Research Projects (Habilitationen)
-
-
-
-
- Susanne Gruß: The Laws of Excess: Law, Literature, and the Laws of Genre on the Early Modern Stage (2020)
- Simone Broders: The Age of Curiosity: The Neural Network of an Idea in Eighteenth-Century English Literature (2018)
- Gerd Bayer: Novel Horizons: The Genre Making of Restoration Fiction (2012)
-
-
-
Completed Dissertation Projects
-
-
-
-
- Niko Pomakis: “A Secret and Ruinous Burden at the Very Heart of Us”: Trauma and Dissociation in the Life and Works of Sebastian Barry (2018)
- Nina Kiesel: “A sense of humour is a serious business”: Studien zur Paradoxie bei Martin Amis” (2014)
- Sophia Schmidt: “What’s anything got to do with anything?” – Diskurse des Postmodernen im in-yer-face theatre” (2014)
- Sonja Müller: Von der georgianischen Ära bis zum Zeitalter des keltischen Tigers: Der Wandel der Stadtdarstellung im Dublinroman (2014)
- Katharina Lempe: “Poetics of Loss”: The Elegy in the Poetry of Andrew Motion (2014)
- Cornelius Hoffmann: “Mimicking the Universe”: Das Verhältnis der Lyrik zur ‘Realität’ bei Simon Armitage (2014)
- Simone Broders: “As if a building was being constructed”: Studien zur Rolle der Geschichte in den Romanen Adam Thorpes (2007)
- Susanne Gruss: The Pleasure of the Feminist Text: The (De)Construction of Gender in the Works of Michèle Roberts and Angela Carter (2007)
- Daniela Gerberding: “Memory running out of my mouth so easily, a stream of living water”: Erinnern und Erzählen in den Romanen und autobiographischen Erzählungen von Eva Figes (2004)
- Gerd Bayer: “Greener, more mysterious processes of mind”: Natur als Dichtungsprinzip bei John Fowles (2003)
- Aglaja Frodl: “Das Selbst im Stil: Die Autobiographien von Muriel Spark und Doris Lessing” (2002)
-
-
-